Det var en "avis-and"

Af Freddy Nielskov

avis-and

Det kan nok være min mor fik krydderen galt i halsen, da hun en vintermorgen i 1958 sad og læste lokalavisen. Min far - der på det tidspunkt var formand for Hillerød Skakklub - var gået på arbejde, så hun fór ind og vækkede mig, og lykønskede mig med det flotte resultat.

I skolen, i sportsklubberne og hvor jeg kom i byen blev jeg i dagene efter mødt med en masse positive kommentarer.

...og det var jo ganske flot, hvis det ikke lige var fordi det hele var en "journalistisk and". Sandheden, som jeg fik forfærdelig travlt med at fortælle familie og venner, var desværre:

Vi spillede dengang et amtsmesterskab over 5 runder (3 søndage), hvor spillerne var fordelt i 5 rækker. Jeg var rykket og i klasse 2, og da jeg som den eneste af de 130 deltagere vandt alle mine 5 partier, mente journalisten, at så måtte jeg naturligt nok være "amtsmester".

Den virkelige amtsmester var Georg Poulsen fra Frederikssund, der i mesterklassen opnåede 4½ point og blev amtsmester for 4. gang i træk.