Mogens Demant 1941 - 2022

Af Hans E. Jacobsen

Mogens Demant - klubbens mangeårige medlem og kasserer - er gået bort i en alder af 81 år.  Han havde de sidste 7-8 år kæmpet mod en opslidende kræftsygdom, som til sidst vandt kampen.  Mogens havde ikke været medlem af Hillerød Skakklub de seneste 14 år, og derfor er der ikke mange af klubbens nyere medlemmer, der har kendt ham.

Mogens startede først i skakklub i en sen alder. Han var midt i 40-erne, da han dukkede op i klubbens daværende lokaler på Ålhomskolen - ganske tæt på hvor han boede.

Som menneske var Mogens en meget sympatisk og behagelig  person, som alle kunne lide. Men Mogens var også meget struktureret og principfast.  Der skulle være orden i tingene og hvis tingene ikke gik som han ønskede sig, så  kunne han blive virkelig stejl og principfast.

Efter få år i klubben blev Mogens valgt til kasserer, og det var et job, der var som skabt til Mogens. Fra dag eet var der styr på økonomien, budgetterne og medlemsadministrationen.  Mogens bestred kasserposten i mere end 20 år under 6 forskellige formænd.  Der var i denne lange periode altid styr på økonomien.

Skakmæssigt var Mogens ikke særlig ambitiøs. Han kunne lide skønheden i spillet og kunne begejstres over smukke kombinationer i partier eller skakopgaver. Mogens havde ikke store ambitioner om at vinde rating eller spille turneringer og holdkampe.  Han var en social hyggespiller i ordets bedste forstand. Ofte valgte han kun at være reserve og ikke spille fast på et af klubbens hold. Derfor er han kun noteret for 89 kampe for Hillerød Skakklub fordelt over 22 sæsoner.

Mogens tid i Hillerød Skakklub fik desværre en brat afslutning, da han i 2008 ragede uklar med den daværende ledelse i klubben.  Som den principfaste mand Mogens var, så ville han ikke genvælges som kasserer i 2008 og ikke nok med det - han meldte sig også omgående ud af klubben og har ikke vist sig i klubben siden. Dog med en enkelt undtagelse: Ved klubbens 100 års jubilæumsreceptionen i 2010, mødte han op med en flot pengegave til klubben.

Mogens havde langt fra mistet interessen for skak. Han fulgte stadig med i skakspalter og andre steder hvor man kan læse om skak. Få uger før sin død ringede det en dag på min hoveddør. Det var Mogens, der gerne ville købe et eksemplar af min bog 'Gode træk'.  Jeg havde ikke set Mogens i mange år og inviterede ham indenfor. Desværre havde han ikke lyst til at snakke ret meget - han vidste godt, at han levede på lånt tid og lagde ikke skjul på det, så det blev et kort besøg. Heldigvis fik jeg skrevet en pæn dedikation, hvor jeg takkede ham for sit store arbejde som kasserer i klubben gennem mange år. Jeg kunne se, at det glædede ham.

Få uger efter erfarer jeg så, at Mogens er afgået ved døden. Jeg ved ikke engang om han nåede at læse bogen, som det lå ham meget på sinde at få fat i.

Men kærligheden til skakspillet - og til Hillerød Skakklub - var intakt til det sidste. Ved bisættelsen har Mogens frabedt sig blomster og i stedet opfordret folk til at indbetale et beløb til Hillerød Skakklub.  Smukt, rørende og meget flot tænkt af Mogens!  Vi er mange, der aldrig vil glemme mennesket Mogens og hans mangeårige indsats for Hillerød Skakklub.

Æret være Mogens Demants minde.