Sandra de Blécourt Dalsberg

Sandra fortæller om sig selv:

Jeg er 39 år gammel og bor i Ganløse sammen med min mand, vores drenge på 9 og 11 år og vores to katte.

Jeg lærte at spille skak allerede som 4-årig på foranledning af vores babysitter - en teenagedreng, som var vild med skak. Med tiden kom skak til at betyde lige så meget for mig, som det dengang betød for ham, eller måske endda mere! Jeg var så heldig, at der blev undervist i skak på min skole og som 10-årig startede jeg at spille i klub. I perioder havde jeg turneringer og træningssessioner næsten hver weekend.

Skak har lært mig mange ting og givet mig mange gode oplevelser. Man lærer logisk tænkning, at koncentrere sig, yde en indsats (træning) for at nå et mål (blive bedre til skak) og håndtere både glæde og frustration. Skak er en god måde at møde andre mennesker på, da skak spilles over hele verden - en slags fælles sprog. I modsætning til mange andre konkurrenceformer kan det i skak give mening at dyste på tværs af alder, køn og takket være Internettet også geografisk placering. Allerede som ganske ung spillede jeg skak mod både drenge og piger, børn på min egen alder og oldinge, mennesker fra alle mulige baggrunde. Man kan være nok så forskellig og alligevel lære hinanden at kende via en fælles interesse for skak.

Verdens stærkeste kvindelige skakspiller Hou Yifan og Sandra de Blécourt Dalsberg.

Da jeg var blandt de bedste piger på min årgang fik jeg mulighed for at deltage i internationale turneringer. Jeg har for eksempel deltaget ved ungdomsverdensmesterskabene under 14 år, en kæmpe oplevelse som jeg vendte hjem fra med nye penneveninder over hele kloden. Senere fik jeg mulighed for at spille på landsholdet, først i mit fødeland Holland og senere her i Danmark. Jeg har deltaget ved Skak-OL 3 gange og jeg håber det bliver til flere! Som studerende fik jeg nogle spændende studiejobs med relation til skakmiljøet - som træner og som medhjælper ved turneringer. Nogle af mine bedste venner kender jeg via skak. Og så mødte jeg jo min mand ved en skakturnering!

I øjeblikket er jeg desværre ikke særlig turneringsaktiv, men det håber jeg at få mulighed for igen når mine børn bliver lidt større. Indtil da håber jeg at kunne give min glæde for skakspillet videre til børnene i Hillerød Skakklub!