Brohus 2018-2021

Af Hans E. Jacobsen

Siden Hillerød Skakklub åbnede afdelingen for eftermiddagsskak i Brohuset i efteråret 2018, har der været åbent for skak hver onsdag eftermiddag fra september til udgangen af april måned - kun afbrudt af Coronapausen. Spillestedet er også åbent for spillere fra andre skakklubber end Hillerød, og det er der heldigvis flere, der har benyttet sig af.

Programmet har vekslet mellem forskellige skakarrangementer og 5-runders koordinerede turneringer. Der har i perioden været afholdt 11 Brohus-turneringer med et gennemsnitligt deltagerantal på 13  I alt har 39 forskellige skakspillere deltaget i en eller flere af disse turneringer.

Vinderlisten  ser således ud:

Turnering Antal deltagere Vinder A Vinder B
Brohus I 8 Aksel Gasbjerg
Brohus II 14 Mikael Ramkilde Henrik Damm
Brohus III 14 Klaus H. Kristensen Erik Holm
Brohus IV 14 Hans E. Jacobsen Lars Rahbek/Finnn Eldor
Brohus V 12 Aksel Gasbjerg Bjarne Rasmussen
Brohus VI 10 Niels Bryde Nyvanggaard Bjarne Rasmussen
Brohus VII 12 Torben W. Jensen Leif Sørensen
Brohus VIII 12 Hans E. Jacobsen Jacob Hein/Steffen Schwalbe
Brohus IX 10 Richard Lilja Finn Eldor
Brohus X 14 Hans E. Jacobsen Bent Nielsen/Erik Holm/Lene Andersen
Brohus XI 22 Mikael Ramkilde/Hans E. Jacobsen Leif Sørensen/Finn Eldor

Jeg har selv været ubeskeden nok til at vinde 4 turneringer, mens Aksel og Mikael har vundet 2.

I B-gruppen er vinderne meget ligeligt fordelt mellem deltagerne.  Finn Eldor har 3 sejre, mens Bjarne Rasmussen, Erik Holm og Leif Sørensen har alle haft andel i sejren 2 gange, men ikke færre end 7 andre spillere også har prøvet at vinde.

Fire spillere har deltaget i 10 ud af de 11 turneringer:  Det er Finn Eldor, Torben W. Jensen og vores to venner fra Espergærde, Niels Bryde Nyvangsgaard og Steffen Schwalbe.  Benny Nielsen har deltaget i 9 turneringer, mens Leif Sørensen har begge deltaget 7 gange.

Fremtiden for skak i Brohuset tegner lys og positiv. Alt tyder på, at der et behov for at kunne spille skak om eftermiddagen, og det er klubbens håb, at Brohuset kan blive et samlingssted for eftermidagsskakspillere fra det meste af Nordsjælland. Hvis det samtidig også lykkes at indfange nye skakspillere til gruppen vil det være en ekstra bonus. Det er heldigvis lykkedes i flere tilfælde.